ŠAMANSKÉ CHODNÍČKY Mariána Benku 4. Pomocníci z iného sveta

Keď človek, praktizujúci šamanské techniky, začne navštevovať duchovnú realitu, je ako návštevník neznámej krajiny. Krajiny, o ktorej nič nevie, nepozná jazyk jej obyvateľov, ani ich zvyky. Nevie, ktorým smerom sa čo nachádza, ba dokonca nemá ani mapu či turistického sprievodcu. Preto je jeho prvoradou úlohou nájsť si medzi „domácim obyvateľstvom“ spojencov. Bytosti, ktoré ho budú po duchovnej realite sprevádzať, ukazovať mu, kde čo je a ktoré ho zoznámia s inými dôležitými bytosťami, „odborníkmi“ na rozličné oblasti.

ŠAMANSKÉ CHODNÍČKY Mariána Benku 3. Výpravy do rozprávkovej ríše

V rozprávke sa Janíčko vyberie za Slniečkom, aby sa ho opýtal, prečo kráľovi studňa vyschla. Slniečko mu povie: „Ja to neviem, ale tam za tromi kopcami žije môj brat Mesiačik, možno on bude vedieť. Janík ide za Mesiačikom, ktorý ho pošle za svojim bratom Vetríkom. A Vetrík mu konečne prezradí, aké konkrétne opatrenie treba urobiť, aby v studni opäť bola voda. Takéto rozprávanie je typickým popisom šamanskej cesty.

ŠAMANSKÉ CHODNÍČKY Mariána Benku 2. Les je plný bytostí

Keď sa Indiánom narodilo bábätko, rodičia ho zaniesli do lesa a predstavili ho celej rodine: mame Zemi, starému otcovi Slnku, bratom a sestrám zvieratám a rastlinám. Pre nás je to metafora, pre domorodcov samozrejmá realita. Vnímanie sveta v šamanských kultúrach je animistické. Všetko má svojho ducha, všetko je živou bytosťou a každá živá bytosť je príbuzný.

Pozvánka Mariána Benku: ŠAMANSKÉ CHODNÍČKY

Čím to je, že sa aj v tejto modernej dobe nájdu ľudia, ktorých fascinujú americkí Indiáni, sibírski Tuvínci či starí Kelti a ich duchovné praktiky? Možno preto, že cítime, ako sa naša vlastná civilizácia dostala do slepej uličky. Prírodné národy žijú alebo v minulosti žili drsným a nepohodlným spôsobom, no zároveň v rovnováhe s prírodou, svojimi blízkymi a sebou samým.

Top